torsdag 26 juni 2014

Projekterande för hållbar utveckling i slutet av år 2 av 3

Nu bjuder vi på en liten genomgång kring hur temat utvecklats i olika projekt på avdelningarna.
För att uppdatera dig sedan i höstas - läs gärna det här inlägget först:
http://svanenforskolanorrkoping.blogspot.se/2013/12/mojliga-projektideer-fods-ur-barnens.html


På Luna (1-3 år) har vi haft vatten som projekt. Att undersöka vad som flyter (eller inte) och titta på och undersöka det plopp som blir när man kastar i något i en vattenfylld hink. Vattenmålningar och att laborera med färgat vatten som blandas men också att gå på vattenjakt och se var vi kan hitta vatten ute och inne. Barnen har börjat uppmärksamma vatten mer och det är roligt och nyttigt att de gör det, tänker vi ur ett hållbarhetsperspektiv.



På Polaris (1-3 år) fortsatte spindelprojektet förra terminen, men nu under våren så har vi arbetat med livsmedel. Något som barnen kommer i kontakt med och som är livsviktigt och nödvändigt men viktigt att det är trevligt och lustfyllt med. Frukter och grönsaker bjuder mycket estetik, doft och smak, men andra livsmedel t ex ägg verkar vara fenomen som bjuder de mest häpnadsväckande överraskningar. En effekt av uppmärksammandet av livsmedel är att barnen är mer fokuserade på maten som sådan, dess olika innehåll, former och smaker.



Vega (1-3 år) har på ett naturligt sätt fortsatt då de förstås använde frökapslarna och stoppade dessa i jorden. Vi tittade på olika fruktgrenar som vi tog in tidigt i våras och satte i vatten så de gick i blom. Blommors olika namn och utseende var intressant och barnens förståelse kring vilka förutsättningar fröer behöver för att gro och växa har genom utforskandet av plantering av bönor och ärter vuxit.



Pegasus (3 år) har fortsatt med cyklarna, dess hjul, ringklockor och andra delar har noga utforskats, skruvats isär och monterats, både "på riktigt" och vid ljusbord, med leran och genom att teckna. Vi har spelat på cyklar och dansat cykeldans. Barnen har utforskat hur det är att cykla i utförs- och uppförsbacke och använt alla möjliga språk kring cykeln som bygg- och konstruktionslek, drama och dans m m



Castor (3-4 år) har studerat pumpor vidare. Barnen har fått fundera kring vad de trodde skulle finnas inuti pumpan och sedan tittat, och sedan ställt hypoteser om vad de trodde skulle växa när de planterade pumpakärnor. Barnen reflekterade: "-Jag vill att det ska växa upp en blomma ur min kruka." "-Jag vill blomma." eller "-Tomat blir det, jag tycker inte om tomat, men jag kan ta hem den." Det blir spännande att se om barnen hittar pumpablommor i planteringarna framöver och kanske blir cirkeln sluten i höst, om pumporna finns att skörda i vår trädgård.



Pollux (3-4 år) arbete med grodor har fortsatt. Barnen har utforskat skillnaden mellan paddan och grodan och några av barnen kan också nämna några av våra vanligaste arter t ex åkergroda. Vackra akvareller och skisser av processen grodägg - yngel - groda har varit meningsfulla arbeten.



Orion (4-5 år) tog steget från kåda till träden, hur ser skogen ut där de växer, hur ser vårt körsbärsträd ut vid olika årstider och hur kan man avbilda träd på olika sätt. Intressant att följa barnens empatiska tankar kring träden. Vi tittade på hur träd rör sig  Vi använde dans som uttryck och i det arbetet har barnen vuxit, både i förståelsen kring träd, skog och i sig själva.



Fenix (4-5 år) - här har barnens tankar om liv och död synliggjorts i och med arbetet med ekorren, skelettets funktion - går det att utforska? Barnens tankar om hur skelettet är ett redskap för vår rörelse..Vi provade motorikbanan kottebanan i Vrinneviskogen. Hur ser skelett ut? Vi provar bygga med bl a skelettpinnar och lera.

Om du har barn här eller är en släkting - be gärna att få titta på avdelningarnas processväggar och i avdelningsportfoliorna när du kommer hit.

Nu är det dags för utvärderingar av projektet. Och till hösten startar vår tredje år under temat Baktidens och framtidens demokratiska natur - din, min och skalbaggens glob - vad förenar oss på jorden? Augusti startas med uppstartsveckor i teknik för att sedan hitta projektidéer under temat på avdelningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar