måndag 13 april 2015

Barns litterära erfarenheter tar sig uttryck i vardagen

   När barn till exempel ritar, och de har fått förmåga att kunna skapa inre bilder, möjliggörs ett samspel mellan barnens erfarenheter och  uttryck. 

Här är ett bra exempel, som vi fick se för en tid sedan.

Ett barn sitter och ritar som självvald aktivitet.


"-Jag har ritat en ulltråd, som går ner. En till ulltråd."
Mia: "-Vad gör ulltråden då?"
"-Leker, går ner, går ner till det farliga monstret.
Han är väldigt arg. En arg.
Ulltråden går ner i skafferiet, i skålen...
Monstret."



Barn är i sin erfarenhetsvärld och bygger ut, bygger in och bygger på sina erfarenheter. På Vega arbetar pedagogerna med sin processvägg, att låta barnen reflektera kring projektet. Det ser ut som en mindmap, d v s en översiktskarta och där finns ulltrådar som leder till ekorrens olika kroppsdelar som barnen har uppmärkssammat och arbetat med. Begreppet ulltråd finns i dessa dagliga samtal om processväggen.

Och - vi ser tydligt hur de böcker vi läser här på förskolan med barnen och förstås även hemma påverkar barnens reflektioner och associationer.
En bok som vi ser påverkat i det här fallet är "Historien om någon", som är en av barngruppens favoriter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar