måndag 6 april 2015

Kotte - igelkotte

 Vi försöker att arbeta med att vara medforskande pedagoger och arbeta lika rikt och brett ute som inne. Materialmässigt betyder det förstås att vi får ta fram material ur förråd, varje gång, för vi kan inte ha det ute jämnt, då blir vi av med det. Som pedagog behöver jag inspirera barnen att hitta vissa material. Här är det Sandra som tar fram kottar. 
Några barn låter sig inspireras och vill också börja:
-Vad gör du Sandra? Gör du en orm eller en mask? Kanske en maskorm eller en ormmask?
-Jag vill också göra en egen mask. Den blir randig.
-Vill du vara med också? ropar barnen till andra barn. 
-Du får det.
-Jag tar många igelkottar i handen.
Nu behöver barnen flytta den stora korgen med kottar för att kunna komma närmare där de bygger. De hjälps åt och är mycket vänliga och inbjudande.
-Å, den är tung.
-Jag kan hjälpa..
-Nu kan vi bygga klart.
-Ta flera i handen.

Barnen fortsatte att inspirera varandra och Sandra kunde i stället börja observera barnen, samla goda exempel på ett matematiskt lärande med många personliga och finurliga finesser som barnen har i sina lustfyllda, lekande strävanden. Samlärandet och hjälpsamheten är tydlig och helt klart så är materialet en tillgång i all sin enkelhet och visar oss värdet av att ta fram det ofta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar