tisdag 21 april 2015

Pollux kastanje-kretslopp

   
   På Pollux har arbetet med kastanjer fortsatt. Barnen tänkte länge att nog trädet gjorde kastanjer för att vi minsann skulle ha något fint att plocka och leka med. Ett intensivt arbete med att grodda och studera groddars process ( i form av mungbönor) påbörjades med syftet att få barnen att göra jämförelser häremellan och förstå mer kring helheten i systemet. 

Barnen frågades om deras förväntningar och hypoteser vid groddningen och vi fångade processerna regelbundet, noggrant och detaljerat. Hör bara på barnens ord:



Vi har också läst en väldigt fin bok, som heter: 
"Vakna min kastanj" av Åsa Mendel-Hartvig och Ane Gustavsson. Många bra samtal har den väckt. På baksidan kan vi läsa:
"Mitt träd är en kastanj. det är det bästa trädet. De säger att det är dött och ska huggas ner i morgon. Men jag vet att det bara sover."..................


Nu när vi frågar barnen varför trädet gör kastanjer har de teorier som:
"-Kastanjen hade grott, den behöver vatten."
"-Kastnajerna som ramlar ner ska bli nya kastanjeträd."
"-Vill ha mycket vatten - blir mycket stor. En stor träd från kastanjen."
"-Växa högt, högt. Kastanjeträd."
"-Kastanjen blir stor då. Det blir en stor kastanj. Kastanjeträd."
"-För att växa, trädet ska växa. Blad och blommor ska växa."
Barnen använder verkligen processväggen och de erfarenheter, minnen, kunskaper som finns där. Många samtal bjuder processväggen oss på alldeles spontant. Barnen pekar ofta på något som finns på väggen och refererar och fyller med hjälp av väggens innehåll på sina begrepp och kunskaper.
"-Här har den grott."
"Där vuxit upp från den (pekar på foto där krukan vi planterat vår kastanj i syns)."
"-Den bara kom ner (pekar på kastanjen och trädet)."
"-Den har ramlat, grott och sen växer blomma och sen blir 5 fingrar (pekar på bladen)."
"-Det kommer bli stort där (pekar på kastanjeträdet i krukan och högt upp i luften).... Och sen kommer!!!! (pekar på kastanjerna).

Många av barnen beskriver idag hela kretsloppet och vi blir alldeles varma och lyckliga, vi ser ödmjukt och medforskande på barnens kunskapande av hållbar utveckling - en framtidsinvestering, tänker vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar