torsdag 17 mars 2016

Bildmöte

   Då skapande är ett prioriterat område tar vi ansvar för att alla pedagoger på Svanen får en grund i materialkännedom och användning av material i meningsfulla sammanhang. I fredags hade vi ett möte för några pedagoger och vi provade bl a torrpastellkritor - perfekt att göra hudnyanser (torrpastellkritor ger en pudrig, persikoaktig yta likt hud).


Mycket stöttande av bra och meningsfulla processer i att avbilda t ex handlar om materials olika grammatik. Så det gäller att känna till egenskaper så jag kan göra bra val och att jag själv är någorlunda säker i dessa(för att kunna stötta barnen) .

Barnen behöver också få undersöka material mycket, ofta och många gånger så att de själva kan välja material efter användningsområde - d v s ha kunskaper i materials grammatik. 

Ett bra sätt när vi ska be vuxna att göra ett ansikte (utan att de får prestationsångest och känner/tror att de inte kan) är att de inte får titta på papperet när de tecknar ansiktet. Då blir det också mer likt hur barnen tecknar (mer kreativt och med personlig stil). För barn i förskoleåldrarna är det oftast inte svårt, de gör det ofta med stor säkerhet och framför allt om vi har arbetat med deras tränande och bekräftat deras kreativitet.

Så gjorde vi även med en förskiss av getingar, med oljepastellkrita fick pedagogerna rita hur de tänker att en geting ser ut, utan att titta på papperet. Sedan färglade vi dem med temperablock. Slutligen arbetade vi med en detaljstudie (tusch och akvarell) av getingar och jobbade så noggrant vi kunde.

På de här mötena går vi också igenom pappersval, penselval och lite vad som finns att läsa och hämta inspiration ur. Vi har under många år samlat en pärm per avdelning med ett gediget material.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar