torsdag 22 september 2016

Barns ekologiska känslighet


   Just nu pågår ett trevande, letande efter projektidéer kring vårt tema om hållbar framtid. Vi pedagoger håller på att undersöka vad begreppet barns ekologiska känslighet skulle kunna vara och vilka exempel vi ser på det - för att kunna arbeta vidare med det som meningsfulla projekt.

Vad tycker DU är vackert och förundras över?
Vi letar exempel hos barnen och reflekterar kollegialt tillsammans pedagoger, men också tillsammans med barnen. Vi iscensätter (och tittar på barnens spontana) möten med naturen, material, varandra och världen! Vi diskuterar de olika begreppen och kännetecknen vi ser som vi tänker hör till ekologisk känslighet i våra pedagogiska forum, t ex tankevändan.


Kan det vara barnens intresse för det som lever t ex insekter?

Eller växter? För det vi kan äta? Odla? Kompostera? det som förändras?


Det vackra med intressanta former och färger?

Att titta närmare på/i/under jorden? Eller att skärpa fokus och titta ut genom fönstret?


Att få uttrycka filosofiska och fantasifulla berättelser och hypoteser om naturens fenomen och under? 














2 kommentarer:

  1. Vilket viktigt och toppenbra arbete ni gör! Väcker verkligen nyfikenheten. Hälsningar från Karin, Judits mamma.

    SvaraRadera
  2. Vad gladjande det ar att se allt fantastiskt som ni gor! Manga kramar fran My

    SvaraRadera