onsdag 30 november 2016

Castors kopplingar mellan föräldrar och barn


   På Castor valde vi att involvera föräldrarna under höstens föräldraworkshop i vårt projektarbete om insekter. Föräldrarna gjorde fantasiinsekter av lera och nu visade vi barnen dem plus att barnen fick göra en liknande utmaning.

"-Fluga!"
"-Nej, jag tror geting! En svans!"
"-Fladdermus."
"-Humlor."
"-Vi låtsas väl att den är riktig?"
"-Vad gör den med hornen?"
"-Står såhär."
"-Den har stor öga."
"-Den tittar!"
"-Den är död....tror jag.."
"-Svansen är borta."
"-Den har nog ramlat och skadat sig."

När barnen skapar sina egna insekter i lera och tittar nära med USB-mikroskopet funderar de mycket på var insekterna bor, vad de har för kroppsdelar, utseende och relationer..



"-Insekter har bara hård päls... och lite mjuk päls."
"-Den har sin vän bak på svansen." (om tusenfoting)
"-En tusenfoting har tusen ben. För den kan gå långsamt!"
"-Min bor i vatten."
"-Min bor utomhus."
"-Min bor i havet."
"-Såhär... simma. Den har skimrande...bak. Och fram."
"-Uggla!"

Och vi ska förstås fortsätta jobba med insekter. Något vi funderar över är om barnen behöver ha hjälp av faktan om vad som är karaktäristiskt för vad som är en insekt och i så fall - kan de ta reda på det (eller fundera över varifrån de kan få reda på det) mer eller mindre själva? Vi ska fortsätta titta nära så barnens funderingar om päls blir nog relevant. Samtidigt vill vi inte ta död på deras fantasi, så det får vi också hitta näring för. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar