fredag 2 juni 2017

Kompetensutveckling i relation med Reggio Emilia, eken, piprankan och personligheter under hängalmen...

Gruppen gestaltar den högintensiva studieveckan som kan verka förvirrande... men alldeles, alldeles underbar!!
   Idag har vi kompetensutvecklingsdag.  Vi har fått en liten inledande redovisning från dem som var i Reggio Emilia v 20 och det var väldigt inspirerande! Historiken kring hur den pedagogiska filosofin kom till, lite miljöbilder från förskolegårdarna (det är inte tillåtet att fotografera inomhus på förskolorna) och referat från de högst spännande och relevanta föreläsningarna fick vi lyssna till. 


Piprankan utforskades -Varför heter den inte luden saxofonranka?

Hängalmen funderades det med och om... -Vad gör myrorna - är de intresserade av något?

Eken är en självklarhet på vår gård - men varför har den egentligen 4 stammar?

Vi har också arbetat med en workshop som vi kallar Titta Nära. Vi arbetar mycket med värdet i att som vuxen själv göra, lära och prova för att ha erfarenheter som kan stötta barnen i deras kunskapande processer. Så vi undersökte några av gårdens växter, insekter och olika gestaltanden kring våra tankar och sinnesupplevelser av mötena med dessa. Naturkunskaper och estetiska kunskaper, fantasi, poesi, nya nyfikenhetsfrågor, teorifrågor och även projektarbete med hypoteser som drivkraft prövades och blev till i nya erfarenheter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar