torsdag 7 september 2017

-"Titta vad jag gjorde!" -"Ja, jag vill se!".....



   Det händer att vi traskar tvärs över gården till våra grannavdelningar, vi försöker att röra oss över avdelningarnas gränser och ett tillfälle för det är förstås vid övergångarna när barnen går vidare och börjar på nästa avdelning. 

Vi passar då på att gå tillbaka och jobba med det här som ett viktigt värde. Att få komma tillbaka till den förra avdelningen med stor igenkänning och värme, att få återbesöka miljö, material och dokumentationer ser vi betyder mycket för barnets identitetskänsla och tillhörighet på förskolan. För det är självklart att bygga upp detta på barnets nya avdelning, men det är också viktigt att vara inkännande i den här processen, det är ganska mycket som händer i våra barns förskoleliv. Att växa och med det lära, det finns så mycket som hittills gjorts och lärts, det är viktigt att vi synliggör det. Är vi pedagoger medvetna om stora delar av varje barns process? 

En stor del av vår medvetenhet finns förstås i våra observationer, dokumentationer och det arbete vi lägger ner i att beskriva varje barns lärande och vi samlar ett gediget material till våra utvecklingssamtal på våren. Men en bra källa är också barnens teckningsmapp och all dokumentation vi har runt omkring oss. Vi gör regelbundet "pedagogiska promenader" bland dessa och lyssnar vad barnen tänker om det. Det kan vi också använda i hur vi går vidare i vårt pedagogiska arbete. 

”Titta blomma! Jag har målat det här. Mikaela, det här är jag. Det är frön här. Mia, titta här är du.”- Alisha
På de här bilderna har barnen gått tillbaka för att bland annat hämta sina teckningsmappar, som vi sparat sedan de började på Svanen, inte ALLA teckningar, men ett urval. Det är roligt att se barnens stolthet men också återbesökande av erfarenheter och att kunna se och reflektera över sitt eget lärande i process.

”Titta vad jag gjorde!”- Darmin 
”Två år.”-Darmin 
”Vad har jag gjort?”- Gabriel (Medan vi tittar på Darmins bilder undrar Gabriel vad han har gjort.) ”Jag älskar alla djur.”-Darmin 
”Titta jag”- Darmin 
”Där är jag.”-Gabriel 
”Titta ballong!”-Gabriel 
”Titta det har jag gjort!Jag har gjort mycket.”- Gabriel 
”Draken”- Gabriel (Darmin och Gabriel visar på bilden en drake Gabriel målat. Sedan visar de med kroppen hur draken gör.) 
”Jag vill se.”-Darmin 
”Jag är en drake.”-Darmin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar