fredag 16 februari 2018

"-Det växer! Först kom rötterna, sen kom grönerna!"


 Projektarbetet på Pegasus fortsätter handla om växtprocesser och dess betingelser. Alla ser vi dagligen hur växternas processer fortskrider på ett eller annat sätt.... Genom dess fortsatta liv eller naturliga andra vägar. Många av barnen beskriver klockrena, vetenskapliga begrepp, fast med våra egna ord och ibland med hjälp av associationer av annat eller fantasin. FANTASTERI och FÖRUNDRAN gror här! När barnen häromdagen tittade på en groende ärta var glädjen makalös och gruppen uttrycker hur fantastiskt det är att vi lyckats få ärtorna att gro och börjat växa. Barnen vet att vattnet är avgörande. Men, vi har också fått förundras över estetiska fenomen såsom när processer har för mycket vatten och börjar lukta illa istället. Såna upplevelser bidrar till barnens förståelse och vi menar att det inte ska undangömmas från barnen eller tas som misslyckanden. barnen behöver jämföra och utforska för att förstå. Stark, men naturlig illa-lukt blir en estetiks upplevelse för att den är meningsfull och det blir som en slags glädje-rus. Det vi upplever tillsammans här och nu blir så påtagligt! Det kan kallas enchantment! 


Barnen beskriver att där bomull eller jord är torr - där finns inte vatten, och det är anledningen till om det inte har grott och där det finns vatten, där vi vattnat har vi lyckats få det att gro!
"-Wow, de har börjat växt! Jag har planterat!" När vi frågar barnen hur vi ska fortsätta jobba föreslår de att de ska avbilda groddarna. Barnen väljer tuschpennor och det blir bra, men de kommer själva fram till att det vore bra att i stället blanda flaskfärger i rätt nyanser, det skulle bli bättre. 


Några barn tittar på färgerna och utseendet en purjolökar. "-De har lök, sallad och spagettirötter." "-Randigt." (om de tunna nerver som går längs med purjons avlånga form). Barnen vet redan att purjolök har vi ibland i maten och i salladen. Vi har tidigare odlat fram en purjolök från rot- och lökdelen (att blasten växte upp då och vi vårdade den och smakade på den), så det vill de göra igen.


Vi tänker att det blir relevant för barnen att i närmare detalj studera de olika växtdelarna och dess utseende och nyanser, vilka associationer får barnen, vad kan vi döpa t ex purjons olika gröna nyanser till? Ett sätt att ge bättre möjligheter för detta kan vara att låta barnen fota, dra ut och studera samt gå upp i storlek på barnens papper där de ska avbilda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar