måndag 7 maj 2018

Mer från städdagen för ett tag sedan..



   Vi hade en städdag för att ordentligt röja upp och göra trevligt och användbart.
Arbetet sjöd och alla hjälptes åt.

"-Får jag också testa att gräva?" – Eino
"-Jag vill också!" – Malte

"-Jag har hittat mask." –Gabriel
"-Jag ska leta efter en kompismask." – Darmin

"-Jag hittade en lök."
"-Titta Karin, det är många!" - Mahad

"-Vem vill hjälpa mig att hitta mask? Jag hittar ingen.." - Gabriel
De hittar mask.....

Sopning i förråd, gräva ut jord och hämtning av hästbajs i Hagebystallet....

Efteråt inomhus frågar Mikaela (pedagog) barnen på Pollux vad de gjort:
"-Grävt lök."  -Eino
"-Jag gjorde två grejer; sopade förråd och grävde grejer. Men jag sopade inte hela tiden för det var så tungt. Jag var lite törstig och svettig. Jag gick in och drickte vatten." -Malte
"-Jag grävde och sen sopa.  I det som vi hämtar leksaker." (förrådet) -Adrian
"I det som är bredvid dammen." (förrådet) -Malte

På Pegasus blev också kommentarerna naturligt relaterade till projektet:

"-Nu stryker vi det som är klart."                                                    

"-Mask! Åh den vill nog bo i jorden."  -Ingeborg
"-Vad gör ni? Tar ni bort rötter?"  -Saba
"-Titta rötter! Dom måste vi visa på stormötet."  -Judit

Det här viktiga och meningsfulla görandet tror vi stimulerar ekologisk känslighet hos barnen. barnen tycker det är spännande att uppmärkssamma de fynd vi gör tillsammans och väver in empatin direkt (att hjälpas åt, att leta efter kompismask). Vi tänker att vi värnar om vår omgivande miljö och ödmjukt tar hand om naturen, även den odlade. Att se och uppleva nyttan med kretsloppet, växterna, djuren i praktiken - som ett sätt att leva och andas tillsammans. Att barnen är delaktiga i sin utemiljö (precis som innemiljön) är viktigt i ett långsiktigt perspektiv. En investering i Hållbar Framtid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar